Oppdrag Sunn fornuft

04/02/15 av

En fersk undersøkelse viser at nordmenn mener fokuset på kropp, trening og sunnhet i dagens Norge har gått for langt. For å stoppe utviklingen av sykelige idealer maner helsekost-aktøren Sunkost til bruk av sunn fornuft, ikke minst nå i månedene etter jul. 

Befolkningsundersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse og viser blant annet at tre av fire nordmenn synes det er et altfor stort fokus på kropp, og fire av ti er lei treningsmaset. Tre av ti oppgir at de har fått nok av alt sunnhetssnakket.

– Det er ikke rart at folk har fått nok. Hver dag påvirkes vi av aktører med budskap som er helt på kanten, enten det er innen trening, kosthold eller livsstil. Når mannen- og kvinnen i gata blir syke av å være sunne, har vi kommet fullstendig skjevt ut, sier markedssjef i Sunkost, Cathrine af Sandeberg.

 

Ungdommen er mest lei
Det er de yngste som sier seg mest lei utseendemaset. I samtlige spørsmål som går på om fokuset på kropp, trening og sunnhet er for stort eller ikke, er det aller flest blant de unge mellom 16 og 24 år som synes at dette tar altfor stor plass i hverdagslivet. Hele åtte av ti unge i denne aldersgruppen er lei av det stadig økende kroppsfokuset.

– Med stadig nye kostholdsregimer og treningstrender ser vi en uheldig utvikling mot sykelige idealer blant helt vanlige folk. De stiller krav til seg selv på lik linje som toppidrettsutøvere, noe som for mange resulterer i sykdom og utbrenthet. Vi i Sunkost har vært 30 år i det norske helse- og livsstilsmarkedet, og er bekymret for utviklingen. Når glemte vi å bruke sunn fornuft? Vi oppfordrer til å være sunn, men samtidig ikke legge lista så høyt at vi blir syke av det. Alt må ikke være perfekt. Vi mener ikke at helsekost er hele løsningen, men vi kan være en del av den. Det viktigste er at man finner det som passer for seg. Vi lever tross alt ikke for helsens skyld – men ønsker jo å ha god helse for å leve et langt og godt liv, sier Cathrine af Sandeberg.

 

Media, reklame og magasiner stilles ansvarlig
Befolkningsundersøkelsen viser at åtte av ti mener media, reklame og magasiner primært har ansvaret for kropp- og utseendebesettelsen. Ser vi på de ulike aldersgruppene, er det i gruppen unge mellom 16 og 24 år at klart flest mener dette; hele ni av ti er enig i utsagnet.

Kanskje noe overraskende er det at bare 11 prosent legger ansvaret på bloggere for det økende utseendefokuset. Derimot oppgir den eldste aldersgruppen at de synes nettopp bloggere har dette ansvaret. Nesten 1 av 5 av dem mellom 55 år og eldre oppgir dette. Til sammenligning mener bare 6 prosent av dem mellom 16 og 25 år at bloggere er ansvarlige.

 

Oppdrag Sunn Fornuft
Gjennom årets første måneder vil Sunkost sammen med tre utvalgte personer; Stian, Mette og Ann-Kristin, undersøke hva som er sunn fornuft. Disse tre har helt ulike utgangspunkt og utfordringer (kreftrestitusjon, gastric bypass-operasjon og utbrenthet), og vil i samarbeid med rådgivere innen trening, coaching og ernæring – Helene Rask og Johanna Grønneberg Mesa – undersøke hva sunn fornuft er for nettopp dem.

 

På bloggen ”Oppdrag Sunn fornuft” kan alle følge – og støtte – disse tre modige personene på veien mot å bli en best mulig utgave av seg selv: http://sunkost.no/sunnfornuft